مقالات

لاستیک ران فلت چیست؟

تایر ران فلت چیست و چگونه کار می‌کند؟

لاستیک ران فلت چیست؟ حتما عده‌ای از شما هم این اصطلاح را در سال‌های اخیر شنیده‌اید. اگر چه این مدل از لاستیک‌ها خیلی هم جدید محسوب نمی‌شوند اما مدت زیادی نیست که وارد ایران شده است. در حقیقت این لاستیک نسبت به برخی از کشورها، دیرتر به ایران وارد شده است.  لاستیک ران فلت که بیشتر برای خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد به لاستیک پنچررو معروف است. اگر دنبال لاستیک ران فلت هستید ، پیشنهاد می کنیم در مورد کاربرد اسپری پنچر گیر لاستیک هم تحقیق کنید .برای اینکه بیشتر در مورد این لاستیک بدانید با ما تا انتهای مطلب امروز همراهی کنید.

تاریخچه لاستیک ران فلت

لاستیک ران فلت در دهه ۱۹۸۰ میلادی تولید شد. اولین نمونه‌ را شخصی به نام میشلین برای کاربری نظامی طراحی کرد. این نوع از لاستیک با فوم داخلی نیمه ضدگلوله‌ای ساخته شده و قادر به تحمل وزن وسیله نقلیه بود؛ اما به علت قیمت بالای آنها چندان استقبال نشد. در دهه‌ 50 میلادی شرکت آمریکایی گودیر اقدام به تولید لاستیکی برای کرایسلر کرد که آستر داخلی مخصوصی داشت که تحمل وزن خودرو را داشت اما به علت گران بودن باز هم مورد توجه قرار نگرفت.

در دهه‌ 70 میلادی، دانلوپ اقدام به تولید سیستم Denovo  کرد و لاستیکی ساخت که بدون باد حرکت می‌کرد. سیستم  Denovo روی یک مدل فیات مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان گزینه‌ای مناسب در روور P6 و به‌ صورت استاندارد در آستین مترو استفاده شد. این لاستیک‌ها هم تقاضای چندانی نداشتند ولی در تولید لاستیک‌های ران فلت امروزی از تکنولوژی آنها بهره گرفته‌اند.

تایر ران فلت

 

تایر ران فلت چیست و چگونه کار می‌کند؟

تایرهای ران فلت از طوقه تایر برخوردار هستند و به گونه‌ای هستند که در هنگام پنچری از فلنج رینگ جدا نمی‌شود. یعنی وقتی لاستیک آسیب ببیند خود چرخ مشکلی پیدا نمی‌کند و تایر شکل اولیه خود را حفظ می‌کند. برای درک بهتر اینکه لاستیک ران فلت چگونه کار می‌کند؟ باید گفت که شما با استفاده از این نوع تایر خودرو حتی اگر باد چرخ‌هایش به علت پنچر شدن کم شود، می‌توانید رانندگی ایمنی را تجربه کنید تا اینکه برای تعمیر به تعمیرگاه مکانیکی برسید.

طراحی این تایرها به گونه‌ای است که دیواره‌های جانبی تقویت شده دارند و به همین دلیل است که مانع از جدا شدن تایر از رینگ می‌شود و به این ترتیب در شرایط اضطراری لازم نیست تایر زاپاس را حمل کنید؛ همچنین دیواره جانبی تقویت شده مزیت دیگری دارد و در صورت سوراخ شدن هم می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. این دیواره قادر است هر آسیبی در داخل تایر را بپوشاند و در هنگام پنچری، سبب کاهش فشار تایر شود. این تایرها قادر هستند وزن بار زیاد و آسیب‌های غیرقابل تعمیر را تحمل کنند.

تایر رانفلت

 

انواع لاستیک ران فلت

لاستیک‌های ران فلت به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

لاستیک‌ های  self-supporting

لاستیک self-supporting  دارای دیواره‌های جانبی  تقویت شده بوده و استحکام بالایی دارند. استحکام بالای آن سبب می‌شود در صورت خالی شدن باد تایر، باد آن زیاد نخوابد و بتوانید خودرو را با محدودیت‌هایی حرکت دهید.

  لاستیک‌ های support ring

در این لاستیک‌ها که به رینگ ساپورت (support ring) معروف است حلقه‌ای درون لاستیک وجود دارد که معمولا ساخته شده از پلاستیک بسیار محکم است‌؛ ولی ممکن است  از مواد دیگر در تولید آن استفاده شود. اگر باد لاستیک خالی شود به علت استحکام کافی این حلقه از آن محافظت می‌کند.

به علت اینکه لاستیک‌های ران فلت می‌توانند با خالی شدن باد هم حرکت کنند و راننده متوجه ترکیدن لاستیک نمی‌شود در خودروهایی که از این لاستیک استفاده می‌کنند لازم است به سیستم هشدار فشار باد تایر (TPMS) مجهز شوند تا راننده بتواند متوجه تغییر در فشار باد تایر شود.

مزایای لاستیک ران فلت

استفاده از لاستیک ران فلت می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از این تایرها می‌توانید در شرایط بحرانی هم رانندگی کنید. این ویژگی می‌تواند در کاهش تصادفات ناشی از پنچر شدن یا ترکیدن ناگهانی لاستیک بسیار موثر باشد. آنها به گونه‌ای طراحی شدند که به راننده این امکان را می‌دهند که بعد از پنچر شدن، مسافت مشخصی را به طور عادی طی کنند. حداکثر فاصله‌ای که تایر ران فلت طی می‌کند حدود 50 مایل در ساعت است. به این ترتیب راننده مجبور نیست در وسط شب یا در مکان‌های نامناسب چرخ را تعویض کند.
  • به علت اینکه این تایر ساخته شده از یک نوع لاستیک مخصوص است که می‌تواند درجه حرارت‌های بسیار بالا را تحمل کند دوام بالایی دارد و نیازی به یک تایر یدکی ندارید.
  • تایرهای ران فلت و دیواره‌های تقویت شده ساختار محکمی دارند و در صورت پنچر شدن مشکلی پیدا نمی‌کنند و می‌توان با فشار کم و یا بدون فشار هوا برای مسافت کوتاه رانندگی کرد؛ همچنین این تایرها ایمنی بالایی دارند و اگر با سرعت بالا در بزرگراه رانندگی کنید و ترکیدگی تایر اتفاق بیفتد به سرنشینان و راننده شوک وارد نشده یا خودرو واژگون نمی‌شود و شما می‌توانید کنترل خودرو خود را در دست داشته باشید.
  • چون خودروهایی که از این نوع تایرها استفاده می‌کنند نیاز به حمل تایر یدکی و ابزار تعویض ندارند، وزن خودرو کاهش می‌یابد و در مصرف سوخت، صرفه جویی می‌شود و فضای بزرگی را در اختیار دارید.
  • زمانی که برای رسیدن به مقصد عجله دارید و از لاستیک‌های معمولی استفاده می‌کنید در صورت پنچر شدن نیاز به تعویض چرخ دارید‌. به این ترتیب ممکن است دیر به مقصد برسید؛ اما با استفاده از لاستیک‌های ران فلت با وجود پنچری می‌توانید فاصله مشخصی را طی کنید.

لاستیک ران فلت

 معایب لاستیک ران فلت

با وجود مزایایی که ذکر کردیم لاستیک ران فلت معایبی هم دارد که به قرار زیر هستند:

  • لاستیک‌های ران فلت بیشتر برای پنچری‌های معمولی کاربرد دارد. اگر لاستیک بترکد یا دیواره آن پاره شود نمی‌توان از آن استفاده کرد.
  • اگر لاستیک بترکد لاستیک زاپاس ندارد و باید با خودرو بر تماس بگیرید.
  • بر اساس بررسی‌های انجام شده افرادی که از تایر ران فلت استفاده کردند ۶۰۰۰کیلومتر زودتر از افرادی که از تایر عادی استفاده کردند تایر را تعویض کردند.
  • رانندگی با خودروهایی که از لاستیک‌های ران فلت استفاده می‌شود خشک و کوبنده بوده و خودروسازان برای جبران این مشکل، معمولا از سیستم تعلیق بهره می‌گیرند.
  • در تولید لاستیک ران فلت از فناوری پیشرفته استفاده می‌شود به همین دلیل قیمت بالاتری از لاستیک‌های استاندارد دارند و از آن گذشته نمی‌توان آنها را تعمیر اساسی کرد.
  • لاستیک ران فلت در هر فروشگاهی پیدا نمی‌شود و در صورت تعویض یکی از آنها با لاستیک معمولی باید همه لاستیک‌ها را تعویض کنید.

سخن پایانی

ما در مطلب امروز به بررسی لاستیک ران فلت چیست و چگونه کار می‌کند پرداختیم. با توجه به مطالب امروز اگر شما هم دوست دارید این لاستیک را برای خودرو خریداری کنید و نیاز دارید در مورد آن اطلاعات کامل‌تری به دست بیاورید با همکاران ما در سایت ایران مارشال ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *