مقالات

راه های براق کردن لاستیک خودرو

روش های براق و سیاه کردن لاستیک ماشین

براق کردن رینگ و لاستیک اتومبیل، سبب زیباتر شدن ظاهر آنها می‌شود. حتما شما هم متوجه شده‌اید که بعد از مدتی استفاده از لاستیک‌ها، براق بودن آنها از بین می‌رود. صاحبان خودروها سعی می‌کنند لاستیک‌های ماشین خود را با روش‌های خاصی براق و سیاه کنند. این عمل علاوه بر ظاهر زیبایی که به لاستیک می‌دهد به طول عمر آن هم می‌افزاید و یکی از راه های جلوگیری از ایجاد ترک تایر خودرو است . اگر شما هم صاحب خودرو هستید و دوست دارید لاستیک‌های درخشان داشته باشید توصیه می‌کنیم مطلب امروز را از دست ندهید؛ چرا که قصد داریم روش‌هایی را به شما آموزش دهیم تا با عمل کردن به آنها لاستیک‌های براق و سیاه داشته باشید.

اهمیت براق کردن لاستیک خودرو

براق کردن رینگ و لاستیک اتومبیل از این لحاظ اهمیت دارد که بدانیم لاستیک‌ها مانند روز اول براق و زیبا می‌شوند و با افزایش طول عمر لاستیک‌ها از فرسودگی زودرس آنها تا حد زیادی می‌کاهد؛ به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم هر چند وقت یکبار لاستیک‌های ماشین‌تان را تمیز و براق کنید. تمیز کردن تایر خودرو عملی است که سبب می‌شود مصرف بنزین خودرو تا حد زیادی کاهش یابد؛ همچنین کمک می‌کند عملکرد تایرها در زمان ترمزگیری بهتر شود. یکی دیگر از مزایای تمیز کردن لاستیک‌ها و شستشوی منظم آنها، اطمینان یافتن از سلامت آنها است و اگر مشکل و ایرادی پیدا کنند می‌توانید هر چه زودتر متوجه شوید و برای رفع مشکل اقدام کنید.

 

براق کردن لاستیک

 

براق کردن لاستیک ماشین با مواد شیمیایی

یکی از موادی که برای براق کردن رینگ و لاستیک اتومبیل استفاده می‌شود، براق کننده‌هایی است که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. این براق کننده‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های محصولات خودرو پیدا کنید. این براق کننده‌ها از محافظ UV برخوردار بوده و تولید شده بر پایه آب هستند و اثر آنها از لحاظ ماندگاری تا مدت‌های طولانی باقی می‌مانند. با وجود مزایایی که این محصولات از آنها برخوردارند، ویژگی‌هایی دارند که می‌توان به عنوان ضعف از آنها یاد کرد.

براق کردن لاستیک

از جمله اینکه چون از مواد شیمیایی در ترکیب آنها استفاده می‌شود مضر بوده و نمی‌توانند با محیط زیست سازگار باشند. استفاده از این براق کننده‌ها در زمان طولانی به خودرو آسیب وارد می‌کند. یکی دیگر از معایب خرید این محصولات این است که برخی از انواع آنها  قیمت بالایی دارند؛ همچنین می‌توانند شعله ور شوند. شما می‌توانید به جای اینکه از این محصولات استفاده کنید، از براق کننده‌های اتومبیل دست ساز کمک بگیرید.

ساده ترین روش های براق و سیاه کردن لاستیک ماشین

استفاده از براق کننده‌های دست ساز از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه‌تر از براق کننده‌های شیمیایی است و در ترکیب آنها از مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست خبری نیست. از جمله موادی که می‌توان به عنوان براق کننده لاستیک استفاده کرد عبارتند از:

براق کردن لاستیک و رینگ  خودرو با روغن بچه

یکی از ساده‌ترین روش‌های براق و سیاه کردن لاستیک ماشین، استفاده از روغن بچه است. تهیه این براق کننده، بسیار به صرفه است. به گونه‌ای که با یک بطری روغن بچه می‌توان ۴ شیشه براق کننده لاستیک تهیه کرد. برای تهیه آن به ترتیب زیر عمل کنید:

 

  1. ابتدا نصف یک پیمانه آب را در یک شیشه بریزید و یک فنجان روغن بچه را به آن بیفزایید.
  2. در مرحله بعد اقدام به اضافه کردن سه قطره صابون یا مایع ظرف شویی به آن کنید.
  3. تمام مواد ذکر شده را خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.
  4. مخلوط به دست آمده را در یک بطری اسپری بریزید و تکان دهید.
  5. کمی از مخلوط مزبور را روی لاستیک و کمی از آن را روی حوله اسپری کنید و حوله را  روی لاستیک بمالید.

براق کردن تایر

 استفاده از روغن لیمو برای براق کردن لاستیک اتومبیل

روغن لیمو یک براق کننده و نرم کننده عالی برای لاستیک اتومبیل به شمار می‌رود. برای تهیه آن به روش زیر عمل کنید:

  1. ابتدا صابون مایع را در یک سطل ریخته و مقداری آب و بوراکس به آن بیفزایید.
  2. در ترکیب مورد نظر، کمی روغن لیمو بریزید و هم بزنید.
  3. فرچه را در داخل محلول به دست آمده بزنید و با آن لاستیک‌ها را تمیز کنید.
  4. بعد از کشیدن فرچه روی لاستیک، حوله‌ای را در محلول فرو ببرید و پس از فشردن حوله و خارج کردن آب اضافی از آن، لاستیک را تمیز کنید.

برق انداختن لاستیک ماشین با روغن کرچک و الکل

برای اینکه محلول روغن کرچک و الکل را تهیه کنید طبق  دستور زیر پیش بروید:

  1. ابتدا به مخلوط کردن یک ظرف صابون با آب گرم بپردازید و شروع به تمیز کردن لاستیک اتومبیل بپردازید.
  2.  حوله‌ای را در الکل فرو ببرید و سپس روی لاستیک بمالید.
  3. در این مرحله، دستمال یا حوله تمیز بردارید و  روغن کرچک را روی لاستیک بکشید. فراموش نکنید که دستمال یا حوله آغشته به روغن کرچک را دایره وار روی لاستیک بزنید.

براق کردن لاستیک ماشین با نرم کننده مو

یکی دیگر از ترفندهایی که برای تمیز کردن لاستیک اتومبیل و سیاه شدن آن کاربرد دارد، استفاده از نرم کننده مو است‌. امروزه بسیاری از افراد برای اینکه در هزینه‌ها صرفه جویی کنند برای برق انداختن لاستیک ماشین‌شان از  نرم کننده مو استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید با استفاده از محصولاتی ساده مثل نرم کننده مو لاستیک و تایر خودرو را براق و سیاه کنید.

برق انداختن لاستیک ماشین با مایع ظرفشویی و سرکه

روش دیگری که از آن می‌توان برای سیاه شدن لاستیک ماشین مورد استفاده قرار داد، محلولی است که با ترکیب مایع ظرفشویی و سرکه به دست می‌آید. با کمک محلول مزبور می‌توانید لاستیک‌های ماشین خود را به راحتی براق و سیاه کنید. مایع ظرفشویی یک فرمول رایگان به جای واکس‌ لاستیک محسوب می‌شود. برای این منظور باید اقدام به ترکیب کردن کمی مایع ظرفشویی و آب داغ و سرکه کنید. بعد از اینکه محلول مورد نظر آماده شد، آن را روی لاستیک‌های خودرو بپاشید تا بتواند به خوبی آن را براق کند. توجه داشته باشید که برای تهیه این محلول باید از مایع ظرفشویی به اندازه کافی استفاده شود و استفاده بیش از حد از آن سبب می‌شود نتیجه خوبی نگیرید و لاستیک آن گونه که باید تمیز و سیاه نشود.

سخن پایانی

زیبایی ظاهری خودرو برای همه ما خوشایند است. لاستیک خودرو یکی از اجزای اتومبیل بوده که زیبایی و سالم بودن آن در زیبایی ظاهری خودرو تاثیر می‌گذارد. اگر لاستیک شما هم بعد از مدتی آن براقیت اولیه را ندارد، نگران نباشید. شما می‌توانید با روش‌هایی که امروز بیان کردیم به براق کردن رینگ و لاستیک‌ اتومبیل بپردازید و آن را مانند روز اول کنید. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید به این سایت مراجعه کنید. کارشناسان ما در سایت ایران مارشال، آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *