مقالات

منظور از لاستیک فابریک چیست؟

منظور از لاستیک فابریک چیست؟

لاستیک فابریک چیست؟ آیا این مدل لاستیک مناسب خودروی من است؟ آیا لاستیک فابریک، برای خودروی من، عملکرد مطمئنی دارد؟ این‌ها سؤالاتی است که ممکن است برای هر فردی که به‌تازگی خودروی خود را از کارخانه خودروسازی تحویل گرفته است، پیش آید. درواقع، سازندگان خودرو با مشورت گرفتن از تولیدکننده لاستیک، ضمن در نظر گرفتن نیاز خودروی مورد نظر، لاستیک فابریک یا به عبارتی OE(Original equipment Tire) را انتخاب می‌کنند. به‌منظور داشتن عملکرد مناسب یک خودرو، چگونگی انتخاب یک لاستیک فابریک، بسیار مهم است. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی مفصل لاستیک فابریک بپردازیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

لاستیک فابریک چیست؟

لاستیک فابریک یک خودرو، همان لاستیک‌های به‌کاررفته در ماشین است که تولیدکننده روی آن سوار کرده است. مدل لاستیک فابریک هر ماشین بسته به عملکرد آن، متفاوت است. در یک ماشین لوکس و مدرن داشتن لاستیکی فابریک که بتواند به رانندگی روان کمک کند در اولویت است. مقاوم بودن لاستیک فابریک یک ماشین هیبریدی در برابر عوامل محیطی، بسیار مهم است. داشتن ویژگی حمل‌ونقل راحت‌تر در لاستیک فابریک ماشین اسپرت نیز، مهم است.

تولیدکننده لاستیک، به‌منظور ساخت لاستیک فابریک، اطلاعات کافی را در مورد هر خودرو به دست می‌آورد. این کار سبب می‌شود، محصول تولیدی در مواقع شتاب گیری، پیچیدن و ترمزگرفتن عملکردی خوبی را داشته باشد. به‌طور کلی، با در نظرگرفتن شرایطی چون هندلینگ، میزان کشش و پایداری، سرعت، میزان مصرف سوخت، وزن ماشین، عمر مفید خودرو، تغییرات آب و هوایی جاده و صدای ایجادشده از خودرو در ساخت لاستیک فابریک، تأثیرگذار است.

لاستیک فابریک

یک خودروی صفرکیلومتر، قطعاً دارای لاستیک‌های فابریک است. برای تعیین فابریک یا عدم فابریک بودن لاستیک خودرویی که مدتی کار کرده است، می‌توان با خواندن علائم روی تایر و مشورت با یک مکانیک به نتایج مطلوب رسید.

ضرورت استفاده از لاستیک فابریک

شاید برای شما این سؤال پیش آید که آیا استفاده از لاستیک فابریک ضروری است؟ باتوجه به اینکه لاستیک فابریک به‌کاررفته در هر ماشین متفاوت است، لذا برای بعضی از ماشین‌ها که آپشن‌های ویژه‌ای دارند، نباید لاستیک فابریک آن‌ها را با لاستیک دیگری تعویض کرد. در کشور ما خودروها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که شباهت چندانی با خودروهای کشورهای اروپایی ندارند؛ ازاین‌رو دیگر نیازی نیست که حتماً از لاستیک فابریک کارخانه استفاده شود. علاوه بر این، باید به این نکته توجه کرد که فرد چه انتظاری از خودرو دارد. اگر ماشین تنها برای حمل‌ونقل استفاده شود که لاستیک فابریک جوابگو است. تعویض لاستیک فابریک برای خودروهایی که سرعت برای آن‌ها در اولویت است، اهمیت پیدا می‌کند.

 

لاستیک oe

 

به‌هرحال، توصیه می‌شود درهنگام تعویض لاستیک فابریک خودرو، حتماً در مورد چگونگی تغییر در کارکرد اتومبیل اطلاعات کافی کسب شود. چنانچه لاستیک فابریک سروصدای زیادی ایجاد کند یا اینکه رانندگی روان و خوبی با آن حاصل نشود؛ در این زمان است که می‌توان لاستیک فابریک را عوض کرد. به‌طور کلی، باوجود شرایط زیر می‌توان لاستیک فابریک را تعویض نمود:

  • ارزان بودن لاستیک جایگزین نسبت به لاستیک فابریک
  • عملکرد بهتر
  • طول عمر زیاد و کیفیت بالا

لاستیک فابریک چه مشخصاتی دارد؟

مشخصات لاستیک فابریک با توجه به مدل خودرویی که در آن استفاده می‌شود، متفاوت است. این روزها شاهد طراحی خودروهایی جدید هستیم که روانه بازار می‌شوند، تولیدکنندگان لاستیک فابریک نیز لازم است طراحی محصولات خود را بروز کنند. به‌طور کلی مشخصات لاستیک فابریک براساس پهنا، فاق، اندازه رینگ و اندازه لاستیک دسته‌بندی می‌شود.

اندازه لاستیک

برای تشخیص اندازه لاستیک فابریک، باید به اعداد و نشانه‌هایی که روی آن حک شده، توجه کرد. به‌عنوان‌مثال با توجه به عبارت 16R60/215Pحرف لاتین Pنشان‌دهنده کاربرد در ماشین‌سواری است. این حرف برای انواع ماشین‌های دیگر متفاوت است. حرف R نشان‌دهنده آن است که تکنولوژی به‌کاررفته در ساختار داخلی تایر از چه نوعی است. تکنولوژی رایج به‌کاررفته در ساختار لاستیک‌ها به شکل رادیال است.

پهنا

عدد 215 پهنای لاستیک را نشان می‌دهد که واحد آن بر اساس میلی‌متر تعیین می‌شود.

فاق

عدد 16 نشان‌دهنده درصد فاق لاستیک است. اصطلاح فاق برای دیوار کنار تایر به‌ کار برده می‌شود که در این عبارت میزان فاق به پهنای تایر با 16درصد نشان داده شده است.

اندازه رینگ

اطراف لاستیک را ساختاری فلزی احاطه کرده است که به آن رینگ می‌گویند. جنس رینگ‌ها از پلاستیک، کائوچو یا فلز ساخته می‌شود. عدد 60 نشان‌دهنده قطر رینگ لاستیک مدنظر است.

تایر فابریک

 

مزایا و معایب استفاده از لاستیک فابریک

استفاده از لاستیک فابریک در خودرو، مزایا و معایبی را به دنبال دارد که در ذیل، به آن اشاره می‌کنیم:

مزایا

  • استفاده از لاستیک فابریک به‌منظور حفظ ایمنی و هندلینگ اتومبیل، قابل‌قبول است. لاستیک فابریک تحت یکسری آزمایش‌ها در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده‌های شنی، ماسه‌ای و سنگ‌فرش تولید می‌شود؛ ازاین‌رو می‌توان تا حدودی به آن اطمینان کرد.
  • باتوجه به تولید لاستیک فابریک متناسب با خودروی موردنظر، می‌توان به این نتیجه رسید که رانندگی با آن، راننده را با چالش خاصیروبه‌رونمی‌کند.
  • معمولاً، با خروج خودرو از کارخانه، یک حلقه لاستیک به همراه آن نیز، داده می‌شود که قابل تعویض است.

معایب

  • این امکان وجود دارد که انتظارات مدنظر راننده فراتر از مزایای لاستیک فابریک باشد که در این صورت دیگر لاستیک فابریک کارایی ندارد.
  • ساختار لاستیک فابریک مورد استفاده در ماشین‌های خارجی، در طی فواصل زمانی مختلف، تغییر می‌کند.
  • بهای پرداختی بابت تهیه لاستیک فابریک یک خودروی خارجی به‌مراتب بالاتر است.
  • لاستیک فابریک گزینه مناسبی برای استفاده در جاده‌هایی که شرایط دشواری دارد، نیست.

سخن پایانی

به‌طور کلی، لاستیک فابریک برای هر خودرویی به‌طور ویژه تولید می‌شود که هرکدام از مدل‌های آن دارای مشخصاتی چون سایز لاستیک، سایز رینگ، فاق و پهنا می‌شود. به‌کارگیری و یا عدم به‌کارگیری لاستیک فابریک، بسته به انتظاراتی که از یک خودرو می‌توان داشت، متفاوت است. خودرویی که تنها برای حمل‌ونقل استفاده می‌شود، لاستیک فابریک چالش زیادی را برای آن به وجود نمی‌آورد. انتظار سرعت‌گیری با شتاب توسط خودرویی که لاستیک فابریک دارد، غیرمنطقی است. در این مقاله سعی بر آن داشتیم که به بررسی لاستیک فابریک بپردازیم. رانندگان خودروهای مختلف می‌توانند با آگاهی از مزایا و معایب لاستیک فابریک نسبت به استفاده و یا عدم استفاده از لاستیک فابریک، تصمیم‌گیری نهایی را انجام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *