مقالات

طبله کردن فاق لاستیک

طبله کردن فاق لاستیک، که به عنوان “طناب شدن” یا “باد کردن” فاق نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن دیواره جانبی لاستیک به سمت بیرون برآمده و شکل حباب پیدا می‌کند. این اتفاق می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و خطرات جدی برای ایمنی رانندگی به همراه داشته باشد. در ادامه به دلایل طبله کردن فاق لاستیک خواهیم پرداخت .

دلایل طبله کردن فاق لاستیک چیست؟

طبله کردن، آماس یا تورم کردن فاق لاستیک یکی از مشکلاتی است که گاهی در خودرو‌ها به وجود می‌آید. رانندگی با چنین لاستیکی خطراتی به دنبال دارد و قطعات دیگر خودرو نیز در چنین شرایطی دچار آسیب می‌شوند؛ بنابراین در صورت مشاهده‌ی چنین مشکل در خودرو فوراً باید آن را تعمیر کنید. کاهش و افزایش فشار باد لاستیک، افتادن در چاله، وزن بالای ماشین، ترک خوردگی و پارگی لاستیک، عدم تراز لاستیک و وارد آمدن ضربات به تایر از دلایل طبله کردن فاق لاستیک هستند.

طبله کردن فاق لاستیک

کاهش و افزایش فشار باد لاستیک

کاهش فشار باد لاستیک یکی از علل تورم لاستیک است که در این صورت فاق لاستیک به سمت داخل کج شده و باعث بروز این مشکل می‌شود. در این شرایط لبه‌های تایر از رینگ خارج می‌شوند به خصوص در مسیرهای تند و پر پیچ و خم این مشکل بیشتراتفاق می‌افتد. همچنین اگر فشار هوای لاستیک بیشتر باشد فاق لاستیک به سمت بیرون تورم پیدا می‌کند.

تأثیر چاله و جدا شدن تکه سنگ

سقوط لاستیک به چاله و دست انداز و یا جدا شدن تکه سنگ هنگام حرکت خودرو باعث طبله کردن فاق لاستیک می‌شوند. در صورت امکان برای پیشگیری از این مشکلات در مسیرهای هموار رانندگی کنید.

وزن بالای خودرو

وزن بالای خودرو علت طبله کردن فاق لاستیک می‌باشد که این مشکل به ویژه در ماشین‌های دارای فاق دیوار کوتاه بیشتر رخ می‌دهد. برای هر خودرویی باید متناسب با ظرفیت آن بار بزنید. اگر خودروی سواری دارید نباید مسافر زیادی سوار کنید تا از بروز این مشکل پیشگیری نمایید.

ترک خوردگی و پارگی لاستیک

ترک خوردگی لاستیک در اثر  قرار گرفتن در مقابل نور خورشید در مدت طولانی، باران و سایر عوامل طبیعی به وجود می‌آید. همچنین ممکن است یک طرف لاستیک در اثر تحمل وزن و فشار زیاد دچار ترک خوردگی شود. مشکل پارگی لاستیک نیز اغلب به علت برخورد آن با اشیاء تیز ایجاد می‌شود. ترک خوردگی و پارگی لاستیک از دلایل تورم یا طبله شدن آن هستند.

تراز نبودن لاستیک

در صورتی که لاستیک‌های خودرو تراز نباشند و وزن خودرو روی آن‌ها به طور نامتعادل توزیع شود فاق لاستیک ممکن است دچار تورم شود. عدم نصب صحیح لاستیک یکی دیگر از دلایل تراز نبودن آن است که همین مشکل را ممکن است ایجاد کند.

وارد آمدن ضربات به لاستیک

لاستیک خودرو هنگام حرکت در مسیر ممکن است ضربات مختلفی را در اثر برخورد با سنگ، تپه و سطوح ناهموار تحمل کند در این حالت فاق آن طبله می‌شود. فشار‌ها و ضربه‌ها شکل لاستیک و فاق آن را تغییر می‌دهند.

علایم طبله کردن فاق لاستیک

طبله شدن فاق لاستیک با یکسری علایم خود را نشان می‌دهد. لرزش خودرو، سایش تدریجی عاج، عملکرد ضعیف لاستیک و بروز ترک در دیواره‌ی لاستیک از علایم اصلی تورم آن هستند. لرزش بیش از حد خودرو از علایم طبله کردن فاق لاستیک است که تشخیص آن چندان کار آسانی به نظر نمی‌آید چون در صورت خراب شدن کمک فنرها و نامتعادل بودن لاستیک‌ها نیز این مشکل به وجود می‌آید. لاستیک‌های جدید مدل دارای نشانگر سایش عاج می‌باشند.

در صورتی که برآمدگی‌هایی روی عاج لاستیک مشاهده شوند ممکن است فاق آن تورم شده باشد. در مواردی قسمتی از لاستیک ضعیف شده و عملکرد پایینی به نمایش می‌گذارد. ضعیف بودن لاستیک ناشی از برآمدگی بخشی از آن است. در این حالت انفجار در لاستیک امکان دارد رخ دهد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فاق لاستیک دچار تورم شده است. علاوه بر اینها اگر در دیواره‌ی جانبی عاج ترک یا بریدگی مشاهده کردید ممکن است فاق لاستیک تورم پیدا کرده باشد.

پیشنهادهایی هنگام رانندگی با فاق لاستیک طبله شده

در صورتی که فاق لاستیک خودروی شما طبله کرده بهتر است در رانندگی بیشتر دقت کنید.

  • در این شرایط با روش‌های موقتی آن را تعمیر کنید در غیر این صورت با تعمیرگاه تماس بگیرید.
  • فشار باد لاستیک را مقداری حدود ۱۰ درصد کاهش دهید.
  • خودرو به جز راننده باید به طور کامل تخلیه شود.
  • ماشین را هنگام حرکت به دست انداز یا چاله نیندازید.
  • سرعت حرکت خود را کمتر کرده و بدون حرکات اضافی و مانور به مسیر خود ادامه دهید.

خطرات رانندگی با فاق لاستیک طبله شده

رانندگی با خودروی دارای فاق لاستیک طبله شده ایمن‌ترنمی‌باشد و خطرات زیادی را به دنبال دارد.

  • در چنین شرایطی لاستیک خودرو داغ شده و کشش و عملکرد آن کاهش می‌یابد.
  • بلبرینگ و کمک فنرها دچار آسیب می‌شوند.
  • لاستیک در اثر برخورد با شیء ضعیف و کم وزن ترکیده می‌شود.
  • فرمان پذیری خودرو کاهش می‌یابد و کنترل خودرو سخت‌ترمی‌شود.
  • یاتاقان‌ها دچار خوردگی شده و کارایی خود را از دست می‌دهند.

روش‌های پیشگیری از طبله کردن فاق لاستیک

برای پیشگیری از طبله کردن فاق لاستیک روش‌های مختلفی وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها به نتیجه‌ی بهتری دست می‌یابید. یکی از روش‌ها استفاده از لاستیک‌های سالم، بادوام و باکیفیت است تا طول عمر بالایی داشته باشند. متعادل نگه داشتن فشار هوای داخل لاستیک، نصب درست آن و جلوگیری از افتادن در چاله و آسیب ضربات راه‌های دیگری هستند که از تورم شدن فاق لاستیک پیشگیری می‌نمایند. فشار هوای داخلی برای هر لاستیک متفاوت است که باید متناسب با دفترچه راهنما تنظیم شود.

همچنین در صورت امکان با رانندگی اصولی و حرکت در مسیر هموار از افتادن در چاله و دست انداز جلوگیری کنید تا در لاستیک‌ها مشکلی به وجود نیاید. نکته‌ی بعدی این است که لاستیک‌ها را به طور صحیح در محل اصلی خود نصب کنید تا محکم شوند. در این صورت توازن آن‌ها بیشتر شده و از تورم جلوگیری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *