مقالات

مضرات استفاده از لاستیک‌ های ناهماهنگ

مضرات استفاده از لاستیک ناهماهنگ در خودرو

استفاده از لاستیک‌های ناهماهنگ روی خودرو می‌تواند خطرات جدی برای ایمنی سرنشینان و سلامت وسیله نقلیه به همراه داشته باشد. ناهماهنگی در اندازه، نوع و یا میزان باد لاستیک‌ها، باعث عدم تعادل در توزیع وزن خودرو می‌شود. این امر می‌تواند پایداری خودرو را در جاده، به خصوص در هنگام پیچیدن و ترمزگیری، به طور قابل توجهی کاهش دهد. در موارد شدید، ناهماهنگی لاستیک‌ها می‌تواند منجر به لغزش، هرزگردی و حتی واژگونی خودرو شود. در ادامه می خواهیم راجع به مضرات استفاده از لاستیک های ناهماهنگ صحبت کنیم .

لاستیک‌های ناهماهنگ شامل چه مواردی هستند؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد استفاده ترکیبی از تایرها به طور همزمان صحبت کنیم نیاز است تا بدانید اصلاً لاستیک‌های ناهماهنگ شامل چه مواردی هستند. معمولاً

  • لاستیک‌های پهن با بدنه غیر مسطح
  • لاستیک‌های مناسب برای تمام فصول یا لاستیک‌های زمستانی و تابستانی های
  • لاستیک‌هایی با مشخصات، اندازه و ساختار متفاوت
  • لاستیک‌های ساخته شده توسط کارخانه‌های مختلف
  • لاستیک‌هایی با اندازه و عمق آج‌های گوناگون

جزو لاستیک‌های ناهماهنگ به حساب می‌آیند که استفاده از آنها توصیه نمی‌شود. بهتر است بدانید لاستیک هماهنگ باعث دوام بیشتر تایرها شده و از ایجاد مشکلات مختلف هنگام رانندگی پیشگیری می‌کند. بسیاری از مهندسان معتقدند لاستیک‌های هماهنگ منطبق با الگوی راندن تولید شده‌اند و می‌تواند بهترین انتخاب برای رانندگی در جاده‌های کوهستانی یا جاده‌های پرپیچ و خم باشد.

لاستیک های ناهماهنگ

 

آیا امکان استفاده از لاستیک‌های ناهماهنگ در اتومبیل وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم از لاستیک‌های ناهماهنگ در خودرو استفاده کنیم؟ باید بگوییم که امکان استفاده آن وجود دارد ولی این کار می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای خودروی شما به وجود بیاورد. اولین مشکل به وجود آمده این است که در کمترین زمان باعث ساییدگی لاستیک شده و شما به طور مجدد باید اقدام به صرف هزینه‌های گزاف و خرید لاستیک‌های جدید کنید.

علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از لاستیک‌های ناهماهنگ می‌تواند به موتور خودرو یا دیگر تجهیزات آن خسارت وارد کند. بسیاری از مکانیک‌ها یا مهندسان حوزه خودروسازی به رانندگان توصیه می‌کنند برای داشتن رانندگی ایمن و بهتر حتماً یک جفت تایر نو با طرح و اندازه آج هماهنگ خریداری کنند. علاوه بر این، حتی الامکان لاستیک‌های مورد نظر را از یک برند و یک کارخانه سفارش دهند تا مشکل ناهماهنگی لاستیک‌ها و فرسایش آنها رفع شود.

استفاده ترکیبی از لاستیک‌ها به طور همزمان

استفاده ترکیبی از تایرها به طور همزمان توصیه نمی‌شود و توصیه ما به شما این است که اگر قصد تعویض تایرهای اتومبیل خود را دارید بهتر است همه آنها را به صورت همزمان تعویض کنید. این کار می‌تواند سبب کارکرد درست فرمان خودرو شده و کشش آن را نیز به حد مطلوب می‌رساند. برخی از رانندگان تصور می‌کنند که خرید ۴ لاستیک هماهنگ به صورت همزمان می‌تواند برای آنها هزینه‌های گزافی ایجاد کند.

اما بهتر است بدانید عدم اهمیت به لاستیک‌های هماهنگ می‌تواند خسارات و آسیب‌های بیشتری برای سیستم خودروی شما به وجود آورده و حتی پس از چندین ماه استفاده می‌تواند مصرف سوخت را نیز افزایش دهد. در صورتی که به هر دلیلی چاره‌ای جز استفاده ترکیبی از لاستیک‌ها ندارید و می‌خواهید فقط یک یا دو عدد لاستیک جدید خریداری کنید توصیه ما به شما این است که شکل‌ آج لاستیک‌های جدید با لاستیک‌های قبلی هماهنگ باشند و میزان فشار، عملکرد و ضخامت لاستیک‌های جدید با نوع کهنه همخوانی داشته باشند.

همچنین بهتر است از لاستیک‌های جدید برای قسمت عقب خودرو استفاده کنید زیرا این کار می‌تواند کنترل بیشتری روی اتومبیل در در زمان لغزش و شرایط بحرانی ایجاد کند.

مضرات لاستیک‌ های ناهماهنگ

مضرات لاستیک‌ های ناهماهنگ فراوان هستند؛ مثلاً استفاده از این نوع لاستیک‌ها احتمال لغزش و سر خوردن اتومبیل را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است سبب کاهش میزان عمر شیارهای تایر شده و در نتیجه خسارت‌های مالی زیادی برای راننده به همراه بیاورد. زمانی که به دلایل مختلف نتوان از حداکثر کارایی اتومبیل استفاده کرد و یا فشار زیادی به موتور خودرو یا دیگر اجزای آن وارد شود این کار می‌تواند استهلاک را افزایش داده و علاوه بر ایجاد خطرات جانی برای راننده مشکلات اقتصادی و هزینه‌های فراوانی نیز ایجاد کند.

به همین دلیل بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به رانندگان توصیه می‌کنند که از لاستیک‌های هماهنگ و یک شکل استفاده کرده تا با این کار سلامت و کارکرد خودروی خودرو را افزایش دهند.

بهترین راه برای ایجاد هماهنگی میان لاستیک‌ها

همانگونه که توضیح دادیم راه‌های مختلفی برای ایجاد هماهنگی میان لاستیک خودرو وجود دارد، مثلاً خرید آنها از یک کارخانه و یک برند می‌تواند باعث تهیه لاستیک‌های هماهنگ و یک اندازه شود. اما همواره عاج لاستیک جزء مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند هماهنگی و یکسانی را به وجود بیاورد. به همین دلیل در زمان خرید شما باید اقدام به اندازه‌گیری عاج لاستیک اتومبیل کنید به این منظور می‌توانید از عمق سنج عاج لاستیک استفاده کنید.

این ابزار یک وسیله در دسترس و کوچک است که شما می‌توانید آن را در جعبه ابزار اتومبیل خود پیدا کرده و در زمان خرید لاستیک بررسی‌های لازم را با آن انجام دهید. با کمک این کار می‌توانید عمق لاستیک مورد نظر را بررسی کرده و از ایجاد مشکلاتی مانند ساییدگی شیارها و ایجاد ناهماهنگی میان لاستیک‌های خودرو جلوگیری کنید. در صورتی که قصد خرید آنلاین و اینترنتی لاستیک‌ها را دارید توصیه می‌کنیم از فروشنده بخواهید اندازه و عمق دقیق تایرها را در اختیارتان قرار دهد تا با خیال راحت این محصول را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *