مقالات

آیا اب بندی لاستیک نو لازم و ضروری است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود این هست که آیا آب بندی لاستیک نو جزو موارد ضروری است یا خیر؟ و اینکه اب بندی لاستیک چگونه روی عمر تایر ها تاثیر می‌گذارد؟ بیشتر افراد نیز بر این باورند که آب بندی باعث افزایش طول عمر تایر می‌گردد اما باید بدانید که این تفکری اشتباه است. طول عمر لاستیک در درجه اول به کیفیت لاستیک و برند تولید کننده آن بستگی دارد و آب بندی تنها باعث سلامت لاستیک می‌شود. اما آیا می‌دانید که آب بندی چیست؟ آب بندی ماشین و لاستیک یک اصطلاح رایج در صنعت خودرو سازی است.

این اصطلاح در حقیقت به این مفهوم است که با انجام برخی آزمایش‌ها یک وسیله، قطعه و یا تایر خودرو را برای استفاده طولانی‌تر آماده می‌کنند. برای این که متوجه این مفهوم شوید لازم است تا روند تولید لاستیک را بررسی کنید. هنگامی که لاستیک به مرحله نهایی تولید می‌رسد برای این که به قالب اولیه خود نچسبیده و به راحتی جدا شود یک ماده روی سطح آن آغشته می‌شود که به اصطلاح به آن ماده روانکار می‌گویند.

هنگامی که لاستیک را خریداری کرده و آن را آب بندی می‌کنید، باعث می‌شوید تا این ماده از سطح لاستیک جدا شده و لاستیک از حالت خشکی اولیه خود درآید. به این کار اصطلاحا آب بندی لاستیک گفته می‌شود. جدا شدن ماده روانکار باعث تضمین سلامت لاستیک و در نتیجه افزایش طول عمر آن می‌گردد.

آشنایی با روش اب بندی لاستیک

آب بندی لاستیک نو، فرایند پیچیده و سختی نیست که نتوانید انجام دهید. هر فردی می‌تواند پس از خریداری لاستیک نو این فرایند را برای حفظ سلامت لاستیک‌های خود به راحتی انجام دهد. اما باید در طی این فرایند به برخی نکات از جمله بازه زمانی دقت کافی داشته باشید. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید مسافت مطلوب این کار است. مطلوب‌ترین و بهترین مسافت برای آب بندی لاستیک نو مسافت ۸ کیلومتر است.

هدف از آب بندی، جدا شدن مایع روانکار از سطح لاستیک است؛ پس در طول مسافت ۸ کیلومتری که رانندگی می‌کنید باید ترمز کنید و دور بزنید تا باقی مانده این ماده از روی لاستیک پاک شود. تمامی این موارد باعث می‌شود تا به تدریج مواد روانکار باقی مانده از سطح لاستیک زدوده شود. با آب بندی لاستیک نو به درجه کیفیت مطلوب مناسب برای استفاده در خودرو و بهبود عملکرد رانندگی می‌رسد. توجه داشته باشید که رانندگی باید در سرعت‌های مختلفی انجام شود اما باید احتیاط کرده و از رانندگی با سرعت خیلی بالا پرهیز کنید.

نکات مهم در استفاده از لاستیک نو

اگر به دلیل استفاده بیش از حد از لاستیک‌های قدیمی خود و مدت زمان طولانی که از خرید آن گذشته می‌خواهید لاستیک خودرو خود را تعویض کنید باید به نکات زیادی توجه کنید. لازم است قبل از خرید لاستیک نو و قبل از آب بندی این لاستیک‌ها نکاتی را رعایت نموده تا عمر لاستیک‌های خود را افزایش دهید.

در هنگام خرید لاستیک نو باید توجه داشته باشید که این لاستیک‌ها را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر خریداری کنید؛ زیرا برخی از فروشندگان لاستیک‌هایی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته را به عنوان لاستیک نو می‌فروشند. بی شک این لاستیک‌ها کیفیت اولیه خود را از دست داده و در نتیجه آب بندی روی آن‌ها تاثیری نخواهد داشت.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید تاریخ تولید لاستیک است. به طور کلی هر لاستیک از زمان تولید بین سه الی ۵ سال تاریخ انقضا دارد و بهترین زمان استفاده در همان سال‌های اولیه است. پس هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشید که از زمان تولید لاستیک زمان زیادی نگذشته باشد؛ زیرا هرچقدر لاستیک‌ها بیشتر انبار خوابی داشته باشند طول عمر آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

اگر لاستیکی که هنگام خرید انتخاب و خریداری می‌کنید انبار خوابی طولانی داشته یا نو نباشد آب بندی این لاستیک‌ها هیچ تاثیری روی کیفیت لاستیک و سلامت آن نخواهد داشت؛ زیرا مواد روانکار روی سطح لاستیک باقی مانده و به علت گذشت زمان زیاد دیگر از روی سطح لاستیک جدا نمی‌شوند.

نکات مهم در تشخیص لاستیک نو

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که چگونه از نو بودن لاستیک هنگام خرید اطمینان حاصل کنید‌. برای پاسخ به این سوال باید گفت که تشخیص لاستیک نو از کهنه با توجه به برخی از علائم ظاهری لاستیک بسیار آسان است. به طور مثال انبار خوابی زیاد لاستیک و همچنین جابه جایی آن باعث می‌شود که روی سطح لاستیک ساییدگی ایجاد شود. اما اگر به لاستیک نو دقت کنید متوجه می‌شوید که سطحی صاف و بدون ساییدگی دارد.

لاستیک‌های نو سطح نرمی داشته، ولی لاستیک‌هایی که از مدت زمان تولید آن گذشته سطح خشکی دارند. وجود ترک روی سطح لاستیک نیز نشان دهنده مدت زمان زیاد انبار شدن غیر اصولی آن است. فرسودگی و خوردگی سطح لاستیک نیز از جمله مواردی است که نشان می‌دهد لاستیک فرسوده شده است. اگر لاستیک در شرایط غیر استاندارد انبار شود، حتی در صورتی که از زمان تولید ان مدت زمان زیادی نگذشته باشد ممکن است از کیفیت لاستیک کاسته شود؛ پس باید توجه داشته باشید که در زمان خرید لاستیک نو علاوه بر توجه به برند محصول از فروشگاه‌های معتبر لاستیک مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *