مقالات

تکنولوژی کاهش صدای تایر چیست؟

تکنولوژی کاهش صدای تایر

از تکنولوژی کاهش صدای تایر به عنوان یکی از روش‌های موثر، جهت جلوگیری و از بین بردن صدای ناهنجار تایر خودروها استفاده خواهد شد. گاهی ممکن است به هنگام رانندگی صدایی از لاستیک ماشین به دلایل مختلفی به گوش برسد که قطعا تمرکز راننده را به هم می‌ریزد؛ بنابراین باید به دنبال راهی برای کاهش صدای لاستیک بود. در ادامه بیشتر تکنولوژی کاهش صدا در تایرهای ماشین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تکنولوژی کاهش صدای تایر و نحوه قرارگیری آن در لاستیک

امروزه شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید لاستیک فعالیت می‌کنند که از  تکنولوژی کم کردن صدای تایر در محصولات خود استفاده می‌نمایند و مشکل صدای تایر را به حداقل می‌رسانند. تمامی شرکت‌ها روش‌های مختلفی را برای جلوگیری از صدای تایر استفاده می‌کنند؛ اما در نهایت کارخانه‌ها و شرکت‌ها به یک نتیجه مشخص برای کاهش صدای تایر، رسیدند.

تکنولوژی کاهش صدا لاستیک

تکنولوژی که صدای ناهنجار تایر را کاهش می‌دهد، فوم است؛ در واقع فوم نقش عایق صدا را در تایر ماشین دارد. فوم‌هایی که برای کاهش صدا در تایر استفاده می‌شوند از نظر جنس، کیفیت و همچنین ضخامت متغیر هستند. این فوم به صورت یک فیلم متخلخل است که شامل ۱۶ اسفنج استوانه‌ای می‌شود؛ همچنین هر اسفنج داری ۱۰ تا ۱۲ گرم وزن است که مقاومت بسیار بالایی دارد.

نحوه قرار‌گیری اسفنج‌ها در تایر به این صورت است که در جهت عمود بر فیلم متخلخل قرار می‌گیرند و زمانی که صدا از سوراخ‌ها عبور می‌کند، حجم صدا بسیار کاهش می‌یابد؛ همچنین قسمتی از صدا به گرمای اصطکاک تبدیل می‌شود و باقی مانده صدا که به حرارت اصطکاکی تبدیل نشده در نزدیکی سوراخ باقی خواهد ماند. به این ترتیب صدا پخش نمی‌شود؛ همچنین از حجم آن کم می‌شود.

انواع صدای لاستیک

گاهی ممکن است صدا‌های بسیاری از لاستیک خودرو به گوش برسد که هر کدام از این صدا‌ها قطعا نشان‌دهنده و بیانگر مشکلی در عملکرد خودرو هستند. در ادامه انواع صدا‌های لاستیک را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا به هنگام شنیدن یکی از صداها علت آن را بدانید و به دنبال رفع آن باشید.

صدای تایر

صدای مالش

یکی از صدا‌های لاستیک، صدای مالش هست، به گونه‌ای که انگار لاستیک روی یک چیزی ساییده شده است. گاهی اختلال در لنت ترمز و کالیبر موجب می‌شود که لاستیک صدای مالش بدهد و تمرکز راننده را به هم بریزد و او را اذیت کند.

صدایی شبیه به جیغ

یکی از صدا‌های لاستیک که قطعا به گوش هر راننده و سرنشینی خورده است، صدای جیغ بوده که این صدا در رانندگی با سرعت بسیار بالا و سرعت پایین کاملا متفاوت خواهد بود. زمانی که راننده با سرعت بالا رانندگی می‌کند و صدای جیغ از لاستیک‌ها به گوش می‌رسد، این صدا یک امر کاملا طبیعی است، اما هنگامی که راننده با سرعت کمی رانندگی می‌کند و صدای جیغ می‌آید، ممکن است که این صدا به خاطر لعزنده بودن جاده یا جنس تایر باشد.

صدای ترکیدن تایر

زمانی که صدای ترکیدن تایر به گوش راننده می‌رسد، سریعا باید لاستیک‌ها را تعویض نمود. صدای ترکیدن تایر نشان‌دهنده فرسوده شدن لاستیک و آج‌های نامناسبی است که در لاستیک قرار دارند.

صدای زوزه (زمزمه)

از دیگر صدا‌های ناهنجار لاستیک می‌توان به صدای زوزه یا زمزمه اشاره کرد که ممکن است مشکل از بلبرینگ خودرو باشد؛ بنابراین باید تعمیر گردد. از دیگر عواملی که باعث ایجاد این صدا در تایر می‌شود، می‌توان به شل شدن ساچمه بلبرینگ، تاب داشتن رینگ خودرو، فرسودگی بلبرینگ و… اشاره نمود.

دلایل اصلی صدای تایر

عوامل بسیاری در به وجود آمدن صدای تایر ماشین، وجود دارند که راننده می‌توانند با شناخت دلایل صدای تایر روشی را برای کاهش صدای آن پیدا کند. از دلایل اصلی صدای تایر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تراز نبودن تایر خودرو

گاهی ممکن است صدای ناهنجار تایر به علت تراز نبودن لاستیک‌های خودرو باشد. زمانی که لاستیک‌ها تراز نباشند به جهات مختلفی کشیده می‌شوند؛ همچنین سایش پیدا می‌کنند و صدایی نامناسب از تایرها به گوش می‌رسد.

کم باد بودن لاستیک

از دیگر عوامل صدای ناهنجار در تایر‌ها، کم باد بودن آن است. اگر تایر ماشین کم باد باشد، خودرو به هنگام چرخش، کشش و توانایی کافی را ندارد؛ از همین رو لاستیک در سطح جاده دچار لغزش شده و صدای جیغ تولید می‌کند.

لنت ترمز

بدون شک لنت ترمز یکی از قطعات مهم در خودرو به حساب می‌آید که به مرور زمان با فشاری که بر روتورها می‌آورد، فرسوده و خراب می‌شود و دیگر عملکرد سابق را ندارد. به همین ترتیب اگر لنت ترمز عملکرد خود را از دست بدهد، به هنگام ترمزگیری، از لاستیک ماشین صدایی به گوش می‌رسد که برای رفع این مشکل باید لنت‌های خودرو را تعویض نمود.

سایش ناهموار تایرهای خودرو

یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن صدای زمزمه در تایرها سایش ناهموار است. زمانی که آج‌های لاستیک دچار فرسودگی می‌شوند، سایش ناهموار به وجود می‌آید. برای از بین بردن این صدا به طور دائمی، بایستی چرخ‌های خودرو را عوض کرد.

 

تکنولوژی کاهش صدای لاستیک

 

مشکل در کالیبرهای دیسک

کالیبر در واقع جزء سیستم ترمز ماشین به حساب می‌آید که روی چرخ‌های جلویی خودرو قرار گرفته و وظیفه آن کاهش حرکت و سرعت خودرو در مواقع لازم است. زمانی که راننده ترمز می‌گیرد صدای گوش خراشی را احساس می‌کند که به هنگام حرکت، صدا سریعا قطع می‌شود که ممکن است مشکل از کالیبرهای دیسک باشد.

نتیجه گیری

همانطور که بیان کردیم به وجود آمدن صدای نامتعارف در تایر ماشین‌ها به عوامل و دلایل مختلفی بستگی دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد. توصیه می‌شود به هنگام خرید لاستیک از داشتن تکنولوژی کم شدن صدای تایر مطمئن شوید تا به هنگام رانندگی مشکلی برایتان ایجاد نشود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *