مقالات

تایر همه منظوره چیست؟

تایر همه منظوره چیست؟

لاستیک‌های همه منظوره یا All-Terrain یکی از پرکاربردترین انواع لاستیک برای ماشین‌های آفرود هستند. لاستیک‌ها به جهت نقطه اتصال بودن ماشین و زمین باید مقاومت بالایی در برابر سختی داشته باشند. تایرهای مخصوص آفرود انواع مختلفی دارند که نحوه انتخاب آن کاملا ارتباط به شیوه استفاده راننده دارد. ماشین‌های آفرود به دلیل کاربرد خود باید لاستیک‌هایی مقاوم در تمامی حالات داشته باشند. قبل از خرید لاستیک همه منظوره باید در مورد آن اطلاعات کافی کسب کنید. در ادامه قصد داریم به سوال لاستیک همه منظوره چیست؟ پاسخ دهیم؛ پس همراه ما باشید.

آشنایی با لاستیک های همه منظوره

لاستیک‌های همه منظوره به منظور چسبندگی به سطوحی مانند جاده و خارج جاده مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای افرادی که فقط در بزرگراه، جاده‌های آسفالت و در خارج از جاده قصد رانندگی دارند، این لاستیک‌ها مناسب نیست. امروزه استقبال بالایی از خودروها به خصوص خودروهای آفرودی وجود دارد و به همین دلیل ساخت خودروهایی نظیر وانت‌ها، شاسی بلندها و کراس اوورهای رو به افزایش است. نکته اصلی در ساخت این مدل خودروها، استفاده از تایر مناسب برای استفاده از کارایی آن شناخته می‌شود. در صورتی که تایرهای مناسب استفاده نگردد، این خودروها همانند خودروهای معمولی خواهند بود.

به طور کلی در ساخت تایرهای همه منظوره باید دو نکته مهم در نظر گرفته شود. صدای این مدل تایرها بالا است و از دیگر ویژگی‌های آن باید به وزن بالای آن توجه داشت. این تایرها دارای ویژگی‌هایی نظیر آج، مقاومت دیواره جانبی، سایز بندی وطول عمر هستند.

لاستیک همه منظوره

ویژگی های تایر همه منظوره

در ادامه قصد داریم ویژگی‌های تایر همه منظوره را بررسی کنیم.

آج و طراحی آن

چسبندگی تایر به زمین جاده، بستگی به عوامل مختلفی دارد که یکی از این موارد آن آج است. آج در تمامی لاستیک‌ها قسمتی مهم و اساسی به شمار می‌رود. آج در لاستیک‌های مورد استفاده در جاده‌ عمق بسیار پایین‌تری در جاده و خارج از جاده دارند. با این اج رانندگی آرام در جاده انجام می‌گیرد. در صورتی که با این لاستیک‌ها به خارج از جاده بروید، سنگ خاک، سنگ، گل و لای و برف موجود در مسیرهای خشن در میان اج‌ها گیر خواهد کرد. با این اتفاق بلوک‌های آجدار تایر پر می‌گردد و چسبندگی لاستیک مقدار بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

از آن‌جا که لاستیک‌های همه منظوره در ماشین‌های آفرود و امثال آن به کار می‌رود، باید مناسب جاده و خارج از جاده باشد. آج در این مدل بازتر است و عبور و مرور در زمین‌های گلی و برفی بسیار راحت‌تر است. پیشروی در مسیرهای سخت و خشن با این مدل لاستیک‌ها آسان است؛ همچنین فضای بین بلوک‌ها بسیار زیاد است و به همین دلیل سنگ و خاک در آن گیر نخواهد کرد و عبور بدون مانع صورت می‌گیرد. ساختار آج در لاستیک‌های همه منظوره برای مقاومت در برابر سختی‌های زمین خشن و جلوگیری از پارگی آن‌ها بالا است.

دیوار جانبی

این مورد در تایرهای آفرود اغلب جدی گرفته نمی‌شود. با مقاومت جانبی لاستیک شکل و وضعیت آن در برابر وزن سنگین مانند وجود بار یا افراد در ماشین را حفظ می‌کند؛ همچنین از وظایف دیگر دیوار جانبی به جلوگیری از پاره و سوراخ شدن تایر در هنگام برخورد با اشیاء تیز می‌توان نام برد. وزن خودروهای معمولی پایین‌تر از آفرود و انواع مشابه آن است و به همین دلیل نیازی به دیواره ضخیم برای لاستیک نیست. لاستیک‌های معمولی دیواره نازکی نسبت به تایر همه منظوره دارند. ایمنی در تایر نیز رعایت می‌شود.

سایزبندی

سایز لاستیک با توجه به ابعاد ماشین انتخاب می‌گردد. در صورتی که در ماشین‌های آفرود، لاستیک سایز مناسبی نداشته باشید، میزان فشار وارده به ماشین بسیار زیاد است؛ به همین دلیل چرخ ماشین باید به درستی پر گردد تا بهترین راندمان در هنگام رانندگی را داشته باشید. سایز مناسب لاستیک در زیبایی ماشین‌های آفرود تاثیر زیادی دارد.

طول عمر

شاید بیشتر افراد این باور را داشته باشند که لاستیک‌های ماشین‌های آفرود به دلیل برخود با اجسام سخت و تیز زودتر پاره و فرسوده می‌شوند و طول عمر پایینی دارند. این باور کاملا غلط است؛ زیرا طول عمر لاستیک‌های آفرود وابسته به دیگر عواملی چون نحوه نگهداری و شرکت سازنده آن است. نحوه نگهداری شامل مواردی چون فشار باد، بالانس و سرعت در هنگام عبور از سختی‌ها می‌شود. با دقت در این موارد اغلب لاستیک‌ها در حدود 80000 کیلومتر طول عمر دارند.

لاستیک همه منظوره

منظور از لاستیک تایر همه زمین‌ها و جاده‌ها چیست؟

لاستیک‌های همه منظوره لاستیک‌های مناسب ماشین‌های شاسی بلند مانند آفرود است. افراد با استفاده از این لاستیک قادر خواهند بود تا خارج از جاده رانندگی کنند. این لاستیک‌ها در زمین‌هایی نظیر سفالت، خاک، سنگ، شن، گل‌ولای و برف پیشروی بسیار خوبی دارند. علاوه بر قابلیت استفاده در تمامی زمین‌ها، لاستیک‌های تایر همه زمین‌ها و جاده‌ها در تمامی روزهای سال اعمم از تابستان و زمستان قابل استفاده هستند. در هنگام خرید دقت کنید تا لاستیک همه منظوره مناسب ماشین باشد تا بتوان بهترین بهره را از ماشین داشت. یکی از مزیت‌های این نوع لاستیک، قابلیت استفاده آن روی ماشین‌هایی با کاربرد معمولی است. در هنگام خرید به مشخصات خودرو که در کنار آن درج شده است، دقت کافی داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *