مقالات

تایر مخصوص زمین گل و لای چیست؟

معرفی تایر گل و لای

تایر مخصوص زمین گل و لای چیست؟ اگر قصد دارید تا با ماشین خود در زمین های گلی، به گشت و گذار در طبیعت بپردازید، حتماً به تایر زمین گل و لای یا Mud terrain  نیاز خواهید داشت. این نوع از لاستیک با استفاده از الگوی آجدار بزرگ و عمیق خود، به خوبی می‌توانند در چنین مسیرهایی حرکت کند. یکی از بهترین لاستیک های آفرود ، لاستیک بی اف گودریچ است . در ادامه نیز به معرفی تایر های مخصوص زمین گل و لای خواهیم پرداخت و مشخصات این نوع از لاستیک ها را بررسی خواهیم کرد .

لاستیک اف رود

معرفی تایر گل و لای

در طراحی اولیه تایر گل و لای از ساختار بایاس استفاده شد؛ البته به دلیل وزن سنگین و دوام اندک این نوع تایر، طراحان دست به ایجاد تغییراتی در آن زدند. طراحان تصمیم گرفتند تا ساختار رادیالی را جایگزین ساختار بایاس کرده و به این شکل، کیفیت سواری و دوام لاستیک را افزایش دهند. طراحی و ساخت بهتر آج‌ها و ترکیبات لاستیکی ایین محصول سبب شده تا بتوان از آن حتی به صورت روزانه نیز، استفاده کرد.

از آنجا که تایرهای مخصوص گل و لای برای شرایطی خاص طراحی شده‌اند، در صورت استفاده در محیط شهری، سر و صدای زیادی ایجاد کرده و مصرف سوخت ماشین را افزایش می‌دهند؛ با این وجود نباید فراموش کنید که لاستیک تمام فصل، قادر است تا در زمان باران، عملکردی بهتر از Mud terrain از خود به نمایش بگذارد. طراحان برای ایجاد بهترین عملکرد در زمان باران، شیارهایی با عمق متعادل در لاستیک تعبیه کرده‌اند. این در حالی است که در لاستیک‌های مخصوص گل و لای، از شیارهایی عمیق برای پاک کردن گل ضخیم و سنگ‌ها، استفاده شده است؛ به همین دلیل می‌توان گفت که تفاوت تایر مخصوص گل و لای با سایر لاستیک ها در نحوه طراحی آن‌ها خلاصه می‌شود.

 

تایر اف رود

 

Ejection یا پرتاپ چیست؟

پرتاپ یا Ejection، یک واحد اندازه‌گیری است که در حوزه تایر گل و لای، زیاد با آن برخورد خواهید کرد. در حقیقت این واحد اندازه‌گیری بیان می‌کند که هر لاستیک به چه مدت زمان برای تمیز شدن نیاز دارد؛ لازم به ذکر است که طراحی لاستیک به گونه‌ای انجام می‌شود که توانایی تمیز کردن خود را داشته باشد. به طور معمول برای عبور دادن خودرو از میان گل و لای، به حرکت و چرخش مداوم چرخ نیاز داریم؛ اما با استفاده از لاستیک‌های مخصوص این نوع زمین، به دلیل فاصله آج‌ها در آن، در زمان چرخیدن چرخ، آوار، سنگ و گل و لای خارج خواهد شد. به بیانی دیگر، هر چه سرعت تخلیه آلودگی از میان آج تایر، بیشتر باشد، راحت‌تر قادر خواهید بود تا خودرو را کنترل کنید.

فاصله آج، عاملی تعیین کننده

اصلی‌ترین ویژگی که تایر مخصوص گل و لای را از دیگر همتایانش جدا می‌کند، فاصله آج است. به طور کلی می‌توان گفت که فاصله، عمق و بزرگی آج‌ها، می‌توانند تا تاثیر بسزایی بر میزان کنترل شما روی ماشین، داشته باشند. با به کار رفتن لبه‌های پیشرو، روی تایر، گل و لای به سادگی از آن تخلیه شده و چسبندگی خودرو با زمین، افزایش می‌یابد.

 

اف رود تایر

 

آج فرعی را دست کم نگیرید!

طراحان در تازه‌ترین مدل‌های لاستیک گل و لای، آج‌هایی را به دیواره جانبی لاستیک، اضافه کرده‌اند. درست است که این آج‌ها را می‌توان در انواع دیگری از لاستیک‌ها هم مشاهده کرد؛ اما تاثیر آن در معادله کشش خارج از جاده، بیشتر احساس می‌شود. با کمک این آج‌ها، چسبندگی خودرو به زمین افزایش یافته و قادر خواهید بود تا ایمن‌تر، رانندگی کنید.

سخن پایانی

بسته به نوع زمینی که قصد رانندگی در آن را دارید، به لاستیک‌هایی متفاوت نیاز خواهید داشت. در این مطلب شما را با تایر مخصوص گل و لای، آشنا کردیم. اگر به دنبال بهترین نوع تایر برای محلی خاص هستید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *