مقالات

راهنمای کامل خرید لاستیک و انتخاب لاستیک خوب و با کیفیت خودرو

یکی از قسمتهای بسیار مهم و اصلی خودرو که تا حد بسیار زیادی ایمنی و جان سرنشینان خودرو را تضمین میکند لاستیک خودرو است . علاوه بر آن ، راحتی و نرمی در خودرو را تا حد بسیار زیادی در دست دارد . این قسمت از خودرو هر چند وقت یک بار باید تعویض شود که این مدت زمان با توجه به برند لاستیک انتخابی و بسیاری مسائل دیگر قابل تغییر است . بسیاری از مصرف کنندگان بدون اطلاع قبلی یا با اطلاعات غلط خود دست به تعویض لاستیک قبلی ، یا خرید لاستیک جدید برای ماشین می زنند و این موضوع را بسیار ساده و راحت می دانند ، در صورتی که با یک نگاه اجمالی به آمار تصادفات جاده ای و شرح حادثه از زبان حادثه دیدگان ، می توان به اهمیت بالای این موضوع پی برد چرا که غیر از مسائل جانی که در آن هیچ حرفی نیست ، مسائل مالی نیز مد نظر است و با یک حادثه کوچک ، خودروی شما حداقل نیاز به صافکاری و نقاشی پیدا می کند و با این قیمت های سرسام آور که روز به روز ، رو به افزایش است نمی توان کنار آمد . در اینجا می خواهیم در مورد این مسئله مفصل بپردازیم تا شاید شما عزیزان را در خرید لاستیک ، انتخاب خوب و با کیفیت و با ارزش خرید بالا راهنمایی کنیم .

خرید لاستیک در ایران مارشال

در ابتدا در مورد لاستیک خودرو یا تایر توضیح می دهیم

لاستیک خودرو یا تایر عبارت است از بخشی از شاسی یک خودرو یا وسیله نقلیه که به صورت حلقه دور چرخ را گرفته باعث بالا رفتن عملکرد بهتر خودرو می شود و نرمی و راحتی را برای سرنشینان خودرو به ارمغان می آورد .

تایر همواره با سطح زمین در تماس است و از جنس لاستیک (کائوچو ، پلاستیک های مصنوعی و…) ساخته شده است و با کاستن از شدت ضربات ناشی از عوارض جاده و تحمل بار وارد شده ، حرکت چرخ و وسیله نقلیه را بسیار آسان می کند . بسیاری از تایر ها با هوا پر شده و با سیم یا نخ تقویت شده اند .

خرید و فروش لاستیک

آج تایر و اهمیت آن

لاستیک ها آج هایی بر روی خود دارند هر یک از بخش های مجزای نقش رویه ، با شکل های هندسی مختلف مانند دنده یا نوار ، که با شکاف یا شیار از هم جدا شده اند و در مجموع نقش رویه را تشکیل می دهند آج تایر نامیده می شوند . آج ها موجب می شوند کشش بیشتری در سطح تایر به وجود بیاید و مانع از ساییدگی زود هنگام تایر می شوند . در هوای بارانی و برفی نقش آج تایر و نوع آن بسیار مهم است ، چرا که باعث می شود آب از زیر تایر کنار زده و از طریق چاک های تایر به بیرون پمپاژ شود و تایر با جاده خشک تماس بر قرار کند و روی آن سطح ، لیز نخورد . طرح عاج در جاده های خشک چندان مهم نیست ولی تایر بدون عاج بسیار خطرناک است  .

زمان تعویض لاستیک چه زمانی است ؟؟؟!!!

اگر آج تایر کمتر از 1.16 اینچ یا کمتر از مقدار پیشنهادی کارخانه باشد لاستیک شما تحلیل رفته و کهنه شده است ، بر روی لاستیک ها در بین شیار های آج ها و در شش نقطه از تایر برآمدگی وجود دارد که پیشنهاد کارخانه برای تعویض لاستیک از این برآمدگی مشخص می شود . و هر وقت آج تایر به این نقطه رسید ، باید لاستیک تعویض شود . شایان ذکر است در بسیاری از موارد آج لاستیک به حداقل خود نرسیده است ولی لاستیک دارای ترک های کم یا زیادی است که در سر تا سر لاستیک یا قسمتی از آن قابل مشاهده است ، در این مورد لاستیک باید هر چه سریعتر تعویض گردد .

شاخص تعویض لاستیک

ساییدگی بیش از حد یا نامتوازن تایرها

خطوط تحلیل رفته و ساییده شده بر روی لاستیک می تواند اطلاعات زیادی از نحوه حرکت خودرو و معایب زیر و بند و فنی خودروی شما بدهد و تعمیر کار را برای تنظیمات بخصوص خودروی شما راهنمایی می کند و باعث می شود تعمیرات راحت و مناسب باشد .

تعویض لاستیک یک چرخ

در بسیاری از موارد صاحبان خودرو به دمبال یک حلقه لاستیک برای خودروی خود می گردند (به دلایل مختلف از جمله پارگی یکی از لاستیک ها در اثر تماس با اشیاء تیز و یا ترکیدن یک حلقه از تایر ها در اثر برخورد با موانع مختلف جاده ای ) شایان ذکر است که تعویض یکی از لاستیک ها بدون توجه به برند یا سایز و یا آج لاستیک ( نوع گل ) باعث از دست رفتن خودرو و یا بسیاری مشکلات دیگر می شود از جمله لرزش خودرو در سرعت های بالا ، عدم بالانس ، ساییدگی زود هنگام لاستیک ها و … .

ترکیدن لاستیک

تاریخ لاستیک را حتما چک کنید

یکی دیگر از نکته های مهم برای خرید لاستیک تاریخ لاستیک است که فقط در یک جای لاستیک و معمولا داخل یک مستطیل با چهار عدد مشخص شده است  . که دو عدد سمت راست نشان دهنده سال ساخت و دو عدد سمت چپ هفته ساخت لاستیک را مشخص می کند مثلا عدد 1709 نشان دهنده این است که لاستیک در سال 2009 و هفته 17 همان سال تولید شده است . هر لاستیک تاریخ انقضاء دارد که به نوع برند آن بستگی دارد و در قسمت شرایط گارانتی لاستیک کامل توضیح داده شده است . اگر مدت زمان انقضاء لاستیک به سر آمده باشد نباید آن لاستیک را خریداری کنید .

تاریخ لاستیک

تاریخ لاستیک

علاوه بر توضیحات داده شده باید از سایز لاستیک ، شاخص بار ، شاخص سرعت ، شاخص چسبندگی و سایش لاستیک خودروی خود نیز با توجه به کاتالوگ خودرو اطلاعات کامل داشته باشید ، که با کلیک روی هر کدام می توانید اطلاعات بیشتری را روی همین سایت مشاهده فرمایید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *