مقالات

اعداد و حروف روی لاستیک چه معنایی دارد؟

مفهوم علائم روی لاستیک

یکی از مسائل مهمی که همه دارندگان خودرو باید از آن اطلاعات کامل داشته باشند ، آگاهی از علائم و حروف روی لاستیک است . روی دیواره لاستیک حروف و اعداد زیادی وجود دارد . اینجا ما در مورد آنها توضیح خواهیم داد . ابتدا در مورد سایز لاستیک شرح دهیم .

حروف روی لاستیک بع چه معناست؟

اگر می خواهید لاستیک خودرویتان را تعویض کنید یا برای خودروی خود لاستیک جدیدی بخرید . اولین چیزی که فروشنده لاستیک از شما می پرسد سایز لاستیک خودروی شماست . این سایز ( مطابق شکل زیر ) با استفاده از اعداد و حروف روی لاستیک خودرو حک شده است .

خریدی تخصصی لاستیک با ایران مارشال

بسیاری از مصرف کنندگان فقط نوع خودروی خود و یا اطلاعاتی دست و پا شکسته را به فروشنده می گویند که این روش ، خریدی هوشمندانه و دقیق نخواهد بود .

به عنوان مثال ترکیب عددی و حروف روی لاستیک زیر که بر روی جداره کناری تایر درج شده است نگاهی بیندازیم . ابتدا باید معنی دقیق این عبارت را درک کنیم .

P185/75R 14

علائم روی لاستیک به چه معنی است؟

این ترکیب تقریبا تمام اطلاعات سایز این تایر را در اختیار قرار می دهد . شایان ذکر است اطلاعات بیشتری همچون شاخص سرعت ، شاخص بار لاستیک ، چسبندگی و غیره بر روی لاستیک وجود دارد که در مورد آنها توضیح می دهیم .

اولین حروف روی لاستیک حرف P نشان دهنده کلاس خودرویی است که این تایر برای آن تولید شده است . حرف P برای خودروهای سواری ، حرف LT برای وانت و خودروهای SUV یا سبک وزن استفاده می شود . تایرهای یدکی که معمولا به عنوان زاپاس در صندوق عقب خودرو قرار می گیرند با حرف T (موقتی) نشان داده می شوند .

حروف روی لاستیک بعد از این مولفه به یک عدد سه رقمی (185) میرسیم که نشان دهنده پهنای تایر برحسب میلیمتر است . سپس بعد از اسلش (/) به عدد دو رقمی (75) می رسیم . این عدد نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن بر حسب میلیمتر یا فاق تایر می باشد . حرف R به معنی نوع تایر است که در اینجا حرف R رادیال بودن این لاستیک را به ما نشان می دهد . (در لاستیک هایی با بافت فلزی در تار و پود تایر که معمولا تایرهای بار بری هستند از حرف  B استفاده می شود ) . در نهایت قطر رینگ بر حسب اینچ است که در این مثال با عدد 14 نمایش داده . بدین معنی که لاستیک برای رینگ 14 اینچ مناسب می باشد .

اعداد روی لاستیک چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *