مقالات

لاستیک ران فلت چیست؟

یکی از خطرهایی که رانندگان و سرنشینان را در جاده تهدید می کند پنچر شدن یا ترکیدن ناگهانی لاستیک ماشین است . مخصوصا در سرعت های بالا که راننده کنترل خودرو را از دست می دهد ، و یا به سختی آن را کنترل می کند . در صورت کنترل ماشین تازه سختی کار شروع می شود ، تعویض لاستیک با زاپاس . مشکلاتی همچون پیدا کردن جای مناسب در جاده برای تعویض لاستیک ، دردسر را بیشتر می کند . همچنین باید اهل فن باشیم و هم باعث کثیف شدن دست و لباس ها می شود . یا اینکه با امداد جاده ای تماس بگیرید که حداقل یک ساعت باید انتظار کشید .

تایر سازان بزرگ جهان برای رفع این مشکلات لاستیک پنچر رو را طراحی کردند . با این لاستیک شما می توانید در صورت پنچر شدن تایر علاوه بر حفظ تعادل و ایمنی خودرو ، با سرعت حداکثر 80 کیلومتر و مسافت 160 کیلومتر را طی کنید . تا به اولین تعمیرگاه برسید . روی بدنه لاستیک های ران فلت Run Flat یا RFT حک شده است .

ساختار لاستیک ران فلت

یکی دیگر از دلایل استفاده از لاستیک ران فلت در ماشین های امروزی ، کم کردن وزن ماشین با حذف زاپاس است . جهت کم کردن مصرف سوخت و راندمان بیشتر خودرو .

ساختار لاستیک ران فلت

این لاستیک ها در دو نوع با تکیه گاه داخلی (self-supporting) و تکیه گاه کمکی (auxiliary supported) به بازار عرضه می شود .

ساختار لاستیک ران فلت

ساختار لاستیک ران فلت

تایر های ران فلت با تکیه گاه داخلی توسط لایه هایی از لاستیک در ترکیب با یک کابل مقاوم در برابر حرارت استفاده شده است . این کابل ها ساختار تایر را تقویت می کند و دیواره سخت تری نسبت به لاستیک های معمولی پیدا می کند . با خالی شدن باد تایر ، این دیواره ها وزن خودرو را تحمل می کنند . تایرهای ران فلت در نوع تکیه گاه کمکی دارای حلقه تکیه گاهی متصل به چرخ هستند . در هنگاه کم شدن باد لاستیک ، تکیه گاه لازم را فراهم می کند.

معایب لاستیک ران فلت

عمر کمتر

تحقیقات نشان داده کسانی که از لاستیک های ران فلت استفاده می کنند ، حدود 6000 کیلومتر زودتر از کسانی که از لاستیک معمولی استفاده می کنند باید لاستیک های خود را تعویض کنند .

سواری خشک

این تایرها بدلیل مقاومت بالای دیواره ها ، خشک و کوبنده هستند . بنابراین سازندگان ماشین های امروزی سیستم تعلیق را طوری طراحی می کنند که تا حدی سواری خشک و خشن را جبران کند .

هزینه بیشتر

این لاستیک ها بدلیل فناوری پیشرفته خود بسیار گرانتر از لاستیک های معمولی هستند .

دسترسی سخت

این لاستیک ها را نمی توان در هر فروشگاهی پیدا کرد و اگر با مشکل مواجه شدید باید آن را از کلان شهر ها سفارش دهید .

لاستیک ران فلت

علامت لاستیک ران فلت در برندهای مختلف

لاستیک پیرلی ایتالیا

لاستیک های ران فلت در برندهای مختلف با علامت های متفاوت مشخص می شود . لاستیک پیرلی ایتالیا علامت ران فلت RUN FLAT را روی حاشیه کناری لاستیک حک کرده است همچنین روی برچسب لاستیک نیز بعد از سایز ، علامت R-F نشان دهنده ران فلت بودن لاستیک می باشد.

لاستیک بریجستون ژاپن مانند لاستیک پیرلی از کلمه RFT بر روی حاشیه کناری لاستیک استفاده کرده است و مخفف کلمه RUN FLAT می باشد .

لاستیک کنتیننتال آلمان

لاستیک کنتیننتال آلمان از سه حرف SSR که مخفف کلمه Self Supporting Runflat هست استفاده کرده است .

لاستیک میشلن فرانسه

لاستیک میشلن فرانسه برای تایرهای پنچر روی خود از کلمه ZP که مخفف کلمه Zero Pressure هست استفاده کرده است که به معنی فشار صفر می باشد .

بررسی تخصصی لاستیک ران فلت پیرلی

شعارهای زیبای کمپانی پیرلی در مورد مزایای این لاستیک ها

1 – بدون باد لاستیک ، حرکت کنید .

2 – یک لاستیک پنچر شما را در وسط حومه شهر یا در یک محله بد رها نمی کند . فقط به خانه برانید .

3 – آرامش خاطر ، نیازی به تعویض فوری لاستیک پنچر نیست . ابتدا با حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت (50 مایل) 80 کیلومتر (50 مایل) با خیال راحت به خانه برانید و سپس لاستیک خود را تعویض کنید . پنچر شدن لاستیک به معنای از دست دادن یک پرواز یا یک جلسه مهم نیست .

لاستیک-ران-فلت-پیرلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *