مقالات

پیدا کردن میزان باد صحیح تایر خودرو

پیدا کردن میزان باد صحیح تایر خودرو

تنظیم میزان باد صحیح تایر خودرو شاید در ظاهر ساده و بی اهمیت به نظر برسد، ولی تنظیم باد لاستیک موجب می‌شود علاوه بر چرخش راحت‌تر و مطمئن‌تر خودرو در مصرف سوخت هم صرفه جویی شود‌. بنابراین چک کردن باد خودرو باید در اولویت کارهایی قرار بگیرد که به صورت هفتگی برای خودرو خود انجام می‌دهید؛ همچنین به یاد داشته باشید باد لاستیک خودرو را مطابق با اندازه‌ای که کارخانه سازنده خودرو تعیین کرده است، تنظیم کنید. نگهداری صحیح از تایر خودرو و جلوگیری از آسیب‌دیدگی آن بسیار لازم و ضروری است؛ به همین خاطر ساده‌ترین راه برای مراقبت از لاستیک‌های خودرو حفظ باد صحیح لاستیک است.

چگونه اندازه صحیح باد تایر خودرو را پیدا کنیم؟

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای خودروی خود از نظر ایمنی و هزینه انجام دهید، نگهداری و مراقبت از لاستیک‌های خودرو است؛ از همين رو ساده‌ترین راه مراقبت از تایر که بسیار ارزان و راحت محسوب می‌شود حفظ باد صحیح لاستیک است. در خودروهای جدید، باد مناسب تایر خودرو روی برچسب درب طرف راننده ذکر شده است. در هنگام رانندگی اگر متوجه شوید که بنزین بیشتر از حالت عادی مصرف شده، یا هنگام رانندگی، فرمان کند عمل می‌کند یا اینکه خودرو در مقایسه با حالت عادی نزدیکتر به سطح زمین است این دلایل به معنی آن است که تایر خودرو باد مناسبی ندارد. در صورت مواجه شدن با این مشکلات هرچه سریع‌تر باد تایر را تنظیم کنید تا ضمن مصرف سوخت به صورت متعادل، طول عمر و فرمان پذیری لاستیک هم افزایش پیدا کند.

چرا تنظیم باد صحیح تایر خودرو اهمیت دارد؟

میزان صحیح باد خودرو از آنجایی اهیمت دارد که اگر به طور صحیح فشار باد تایر تنظیم نشود فرمان ماشین کند شده و راننده نمی‌تواند کنترلی روی رانندگی داشته باشد. برای اینکه بیشتر با اهمیت باد مناسب تایر خودرو آشنا شوید به موارد زیر توجه کنید:

رانندگی با لاستیک‌های کم باد

اگر تایر خودرو باد کمی داشته باشد در حین رانندگی متوجه خواهید شد که ماشین تماس بیشتری با سطح زمین دارد در این مواقع اصطکاک تایر افزایش یافته و در مدت زمان بسیار کمی فرسوده خواهد شد؛ در نتیجه تایر طاقت نمی‌آورد و به‌طور ناگهانی می‌ترکد که ممکن است برای راننده بسیار خطر آفرین باشد. فرسوده شدن تایر خودرو روی سیستم تعلیق نیز اثر می‌گذارد که به موجب آن ماشین به یک سمت جاده کشیده می‌شود که ممکن است خطرآفرین باشد.

رانندگی با لاستیک‌های پر باد

بسیاری از افراد فکر می‌کنند اگر باد تایر زیاد باشد، خودرو عملکرد بهتری خواهد داشت؛ اما این طور نیست چون لاستیک ‌نسبت به حالت استاندارد تماس کمتری با سطح زمین دارد و در نتیجه موجب خواهد شد سیستم تعلیق عملکرد ضعیفی داشته باشد. استفاده از تایرهای پرباد زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که جاده خیس و یخ‌زده باشد که در این مواقع ممکن است کنترل ماشین از دست رفته و حوادث ناگواری اتفاق بیافتد.

افزایش احتمال ترکیدن لاستیک

از دلایل دیگر اهمیت تنطیم صحیح باد تایر خودرو جلوگیری از ترکیدن لاستیک‌ها است. اگر فشار تایر بیشتر یا کمتر از حد استاندارد باشد به لاستیک فشار زیادی وارد می‌شود که در نتیجه اصطکاک افزایش یافته و دمای تایر بالا می‌رود که احتمال ترکیدن لاستیک افزایش می‌یابد؛ بنابراین تنظیم مناسب باد تایر اهمیت و ضرورت دارد.

راهنمای تنظیم باد لاستیک خودرو

اگر به داخل چارچوب در، پشت در باک دقت کنید یا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید جدول فشار صحیح تایر خودرو را مشاهده خواهید کرد. اگر خودرو شما پر از مسافر و وسیله باشد هم می‌توانید فشار مناسب برای لاستیک را انتخاب کنید. فشار به صورت نمودار یا psi  نشان داده می‌شود. همواره به یاد داشته باشید فشار باد را زمانی که لاستیک خنک است چک کنید.

چگونه باد تایر خودرو را تنظیم کنیم؟

اگر لاستیک خودرو داغ است ۴ تا ۵ psi  بیشتر باد بزنید یا اگر خودرویی که به تعمیرگاه آورده می‌شود با سرعت کمتر از ۷۵ کیلومتر بر ساعت مورد استفاده قرار گرفته مثل رانندگی در داخل شهر ۴ psi  بیشتر باد بزنید. اگر خودرو با سرعت بیشتر از ۷۵ کیلومتر بر ساعت مورد استفاده قرار گرفته مثل رانندگی در جاده ۶psi  بیشتر از حد معمول باید باد بزنید.

نحوه تشخیص میزان فشار باد تایر در خودرو

برای اینکه میزان فشار باد تایر در خودرو را تشخیص دهید به موارد زیر دقت کنید:

  • ممکن است در حین رانندگی متوجه شوید که خودرو شما بیش از حد معمول سوخت مصرف می‌کند یعنی این که باد لاستیک مشکل دارد باید تنظیم شود.
  • یا ممکن است فرمان کند عمل کند یا لق شده باشد که در این مواقع به نظر می‌رسد خودرو بیش از حد به سطح زمین نزدیک است. این عوامل نشان دهنده این است که باد لاستیک باید تنظیم شود.
  • میزان باد صحیح تایر خودرو را می‌توانید روی درب راننده یا دفترچه خودرو مشاهده کنید.

تنظیم باد تایر روی عملکرد خودرو چه تاثیری می‌گذارد؟

تنظیم میزان صحیح باد لاستیک خودرو تاثیر چشمگیری در عملکرد ماشین و افزایش طول عمر تایرها دارد؛ از همین رو در ادامه برخی از تاثیرات تنظیم باد مناسب خودرو را ذکر می‌کنیم:

  • مصرف سوخت خودرو کنترل و بهبود پیدا می‌کند.
  • دقت و کنترل فرمان هنگام پیچیدن ماشین بهتر می‌شود.
  • طول عمر تایرها افزایش پیدا می‌کند.
  • از ترکیدگی لاستیک‌ها جلوگیری می‌کند.
  • ضربه‌های جاده را رفع و باعث حرکت روان و نرم ماشین می‌شود.

سخن پایانی

یکی از مهمترین و ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای مراقبت از تایر خودرو انجام دهید، این است که حداقل یک بار در ماه باد آن‌ها را کنترل کنید. اگر باد تایر تنظیم نباشد نه تنها عمر لاستیک کاهش می‌یابد، بلکه باعث کند شدن فرمان، افزایش میزان سوخت، آسیب به زیربندی خودرو و افزایش فشار روی موتور خودرو می‌شود؛ از همین رو توصیه می‌کنیم هر ماه یکبار باد تایر خودرو را کنترل و چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *