مقالات

انواع تایر آفرود و عملکرد آن

برای اینکه بتوانیم با ماشین آفرود روی سنگ و ماسه و … بی دردسر حرکت کنیم، باید از یک مجموعه لاستیک مناسب و حرفه‌ای استفاده کنیم. در این لاستیک‌ها شیارهای بین بلوک‌های آج، عاریض‌تر بوده و تیغه سازی بیشتری دارند. همچنین این لاستیک دارای دیوارهای جانبی قوی تری هستند و دربرابر سوراخ شدن کامل مقاومند. در این صورت خیال شما بابت مشکلاتی مانند تصادف و آسیب راحت خواهد شد. اما این را بدانید که نباید انتظار این را داشته باشید، که لاستیک‌های آفرود، روی آسفالت هم همان عملکرد را داشته باشند. این تایر‌ها در زمین‌های شهری چسبندگی کمتر و به دنبال آن سر و صدای بیشتری دارند. در ادامه انواع تایر‌های افرود به عنوان کامل‌ترین راهنمای خرید لاستیک‌های آفرود، خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

لاستیک چند منظوره (AT)

در صورتی که با وسیله نقلیه خود به دنبال سفر بین جاده‌های خارج شهری و نیز جاده‌های معمولی هستید، این لاستیک‌ها مناسب شما هستند. در این صورت باید به چرخ‌های خود لاستیک چند منظوره اهدا کنید. در این لاستیک‌ها شاهد بلوک‌های بزرگ و شیار‌های عمیق هستیم که امتداد آن‌ها به دیواره‌های کناری هم می‌رسد. مشخصه دیگر این لاستیک‌ها برخورداری از بلوک‌های مرکزی کوچک‌تر است. به طوری که شاهد کشش کافی هستیم و کم‌ترین صدا از آن شنیده می‌شود. می‌توان انتظار این را داشت که طول عمر این تایر‌ها به 80000 کیلومتر برسد. علت این میزان طول عمر، وجود ترکیبات شیمیایی مقاوم در ساختار این لاستیک هاست.

این لاستیک عملکرد بسیار خوبی روی سنگ، گل و لای و … دارند. اما نمی توان انتظار این را داشت که در بزرگراه‌ها هم، همین عملکرد را داشته باشند. نکته مهم دیگری که در این باره باید گفت این است که در زمستان هم می‌توانید انتظار عملکردی بی نقص از این لاستیک‌ها داشته باشید. البته آن‌ها در دمای کمتر از هفت درجه سانتیگراد، مانند سایر لاستیک‌های زمستانی کار نمی کنند. یادتان باشد که لاستیک‌های چند منظوره و لاستیک‌های تمام  فصل متفاوت هستند.

لاستیک‌های مناسب برای زمین‌های گلی (MT)

برای رانندگی روی سطح خارج از شهر، به خصوص زمین‌های گلی، این لاستیک‌ها مناسب هستند. اولین موردی که در وصف آن‌ها می‌توانیم ذکر کنیم، برخورداری از بلوک‌های بزرگ است. همچنین کانال‌های این لاستیک‌ها بزرگتر هستند. مزیت این لاستیک‌ها این است که گل و لای را در میان خود نگه نمی دارند. حتی اگر مقداری گل و لای در این لاستیک‌ها جمع شوند، این را بدانید که این لاستیک‌ها خود تمیز کن هستند و به همین دلیل دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند. همانطور که آب از شیار‌های لاستیک معمولی عبور می‌کند، گل و لای نیز از شیار‌های این لاستیک‌ها عبور می‌کند.

تمامی مواردی که ذکر کردیم، درباره برف نیز صادق است. به همین دلیل در هر فصلی از سال می‌توانید این لاستیک‌ها را مورد استفاده قرار دهید. اما این را هم بدانید که این تایر‌ها از سطح تماس کافی روی سطوح یخی برخوردار نیستند. به همین دلیل نباید انتظار ثبات زیادی را درباره آن‌ها داشته باشید. این لاستیک‌ها آجی دارند که از نظر مقاومت در بالاترین سطح قرار دارد. البته که نمی‌توان انتظار این را داشت که این دوام به مقاومت لاستیک‌های چند منظوره برسد. این را هم باید یادآوری کرد که این لاستیک‌ها در بزرگراه‌ها سر و صدای زیادی ایجاد کرده و ناهموار ظاهر می‌شوند.

لاستیک برفی

نمی‌توان در تمامی مواقع این لاستیک‌ها را جز انواع تایر‌های آفرود تلقی کرد. این لاستیک‌ها از ترکیبات شیمیایی برخوردار هستند که سبب می‌شود در دمای پایین‌تر از هفت درجه هم منعطف ظاهر شوند. با این لاستیک‌ها هم می‌توان در بیرون از جاده و هم داخل آن از برف و یخ عبور کرد. این مهم به کمک شیار‌های نازکی که روی آن‌ها تحت عنوان سیپ شناخته می‌شوند، محقق می‌شود. مزایای این لاستیک‌ها، نسبت به لاستیک‌های چندمنظوره بسیار چشمگیر است. اما یک عیب قابل توجه هم دارند. آن هم این است که فقط مخصوص فصل زمستان هستند. به طوری که نمی‌توان انتظار داشت که برای هوای گرم عملکرد چندان مناسبی از خود نشان دهند.

لاستیک مناسب برای شن

این تایر‌ها همانطور که از نامشان برداشت می‌شود، کشش خوبی روی شن و ماسه ایجاد می‌کنند. به طوری که بی دردسر می‌توانید در تپه‌های شنی با آن‌ها حرکت کنید. در این لاستیک‌ها می‌توان شاهد اکسترون‌های خاصی بود که به شکل V در سراسر تایر ظاهر می‌شوند. این لاستیک‌ها به خوبی ریزش شن و نیز حرکت در آن را تسهیل می‌کنند. این دسته از لاستیک‌های افرود را می‌توان مدلی تخصصی دانست و برای فعالیت‌ها و تور‌های ورزشی آن‌ها را مناسب دانست.

چند نکته تکمیلی درباره بکارگیری درست از لاستیک آفرود

تا به اینجا شما را با انواع تایر‌های آفرود آشنا کردیم. حال بد نیست به نکات زیر درباره بکارگیری آن‌ها توجه داشته باشید:

  • هنگام استفاده از این تایرها، نباید دست به تغییرات سرعت ناگهانی بزنید.
  • باید اجازه دهید که هوای داخل لاستیک کمی خارج شود
  • با محدودیت‌هایی که تایر شما، از نظر بار، ظرفیت و سرعت دارد، آشنا باشید.
  • همواره به موقعیت چرخ‌های جلو توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *