مقالات

آیا لاستیک‌ های پهن تر بهتر هستند؟

در این مورد باید بگوییم که تایر پهن به لاستیک‌هایی گفته می‌شود که عرض اولیه آنها در مقایسه با لاستیک‌های فابریک همان خودرو بزرگتر باشد. هنگام خرید هر نوع خودروی ایرانی یا خارجی معمولاً لاستیک‌های فابریک آن دارای طول و عرض‌های مشخصی هستند. زمانی که شما اقدام به خرید و سفارش لاستیک‌های پهن می‌کنید در نگاه اول متوجه می‌شوید که عرض اولیه و حتی گاهی ضخامت آنها در مقایسه با لاستیک‌های فابریک بیشتر است که این موضوع نشان از پهن و عریض بودن برخی لاستیک‌ها دارد.

مزایای استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر

برای همه رانندگان خرید بهترین و با کیفیت‌ترین لاستیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مورد باید بگوییم که این نوع لاستیک‌ها ظاهری جذاب‌تر و زیباتر نسبت به تایرهای باریک دارند، اما طبق یک تئوری میزان چسبندگی لاستیک‌های پهن‌تر نسبت به نوع باریک بالاتر است. به عبارتی سطح تماس این نوع لاستیک‌ها بالاتر بوده و در نتیجه اصطکاک را بیشتر می‌کند.

اگر مسیر رانندگی شما در جاده‌های خشک و پر پیچ و خم است لاستیک‌های پهن‌تر می‌توانند گزینه بهتری باشند؛ زیرا رانندگی ایمن و بهتر را برای شما فراهم می‌کند؛ همچنین این نوع لاستیک‌ها دوام و استحکام بالاتری داشته و برای خودروهایی با ظاهر تهاجمی می‌تواند انتخابی بهتر و ایده آل تر باشد.

لاستیک پهن

معایب لاستیک‌های پهن‌تر

در پاسخ به این سوال که آیا لاستیک‌ های پهن‌ تر بهتر هستند؟ باید بگوییم که این لاستیک‌ها در کنار داشتن مزیت‌های فراوان می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. مثلاً ایجاد اصطکاک اضافه، سرعت پایین‌تر، افزایش مصرف سوخت و داشتن وزن سنگین‌تر از مهم‌ترین معایب آن است. علاوه بر این، این نوع لاستیک‌ها معمولاً فاق کوتاه‌تری داشته و همین موضوع می‌تواند تاثیرات منفی مختلفی روی کیفیت خودرو داشته باشد.

مثلاً هنگامی که اتومبیل در دست‌انداز قرار می‌گیرد این کار می‌تواند سبب ایجاد احساس ناخوشایند برای رانندگان شوند. در جاده‌های برفی و لجنی معمولاً لاستیک‌های پهن مناسب نیستند؛ زیرا به دلیل چسبندگی بالایی که ایجاد می‌کنند، رانندگی را سخت‌تر کرده و حتی گاهی می‌توانند مشکلاتی به وجود بیاورند. با این حال هنوز هم برخی از رانندگان به دلیل ویژگی‌های ظاهری مثبت و ماندگاری بالاتر لاستیک‌های پهن را ترجیح می‌دهند.

لاستیک سایز پهن بهتر است یا لاستیک سایز استاندارد

بعد از اینکه متوجه شدید استفاده از لاستیک‌های پهن چه معایب و مزایایی دارد؟ نیاز است تا تفاوت میان لاستیک‌های پهن و استاندارد را نیز بدانید. معمولاً لاستیک‌های استاندارد برای شرایط آب و هوایی متغیر گزینه بهتری هستند، برای مثال در صورتی که در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دارای تابستان‌هایی با آب و هوای گرم و خشک و زمستان‌های با هوای برفی و بارانی است معمولاً لاستیک‌های سایز استاندارد انتخابی ایده‌آل هستند.

علاوه بر این در صورتی که قیمت برای شما مهم است باید بدانید که لاستیک‌های پهن قیمت بیشتری نسبت به نوع باریک و استاندارد در بازار دارند. همچنین اگر از خودروهای سرعتی استفاده می‌کنید و شتاب برای شما اهمیت دارد بهتر است بدانید لاستیک‌های پهن به دلیل سنگین وزن‌تر بودن از شتاب کمتری برخوردار هستند. پس در صورتی که می‌خواهید با خیال راحت با سرعت بالا در جاده رانندگی کنید، لاستیک‌های با سایز استاندارد برای شما انتخاب بهتری به حساب می‌آیند. در نظر داشته باشید انواع تایرهای پهن در جاده‌های خیس چسبندگی کمتری داشته و در مقابل، لاستیک‌های سایز استاندارد یا باریک‌تر در این مکان‌ها کارایی بهتری دارند.

نقش استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر در تغییر استاندارد خودرو

برای اینکه متوجه شوید که آیا لاستیک‌های پهن‌ تر بهتر هستند یا نه باید نقش آنها در تغییر استاندارد اتومبیل را نیز در نظر داشته باشید. زمانی که لاستیک‌های پهن‌تر جایگزین لاستیک‌های فابریک می‌شوند اجزای استاندارد اتومبیل نیز تغییر پیدا می‌کنند؛ بنابراین فناوری تعبیه شده روی خودرو تغییر کرده و این موضوع می‌تواند عملکرد اتومبیل را کاهش دهد.

به همین دلیل گاهی مواقع، شاهد ایجاد مشکلاتی در اتومبیل از جمله خواندن سرعت سنج هستیم. علاوه بر این در دیگر قسمت‌های خودرو مثل هشدار سیستم ایمنی و سیستم کنترل کننده کشش نیز ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. اما همیشه مشکلات ذکر شده به وجود نمی‌آیند؛ در صورتی که جایگزینی لاستیک‌های پهن به جای فابریک به طور دقیق و درست انجام شود، می‌توانیم شاهد پیشگیری از مشکلات ذکر شده باشیم.

نکات مهم هنگام خرید یا سفارش لاستیک‌های پهن تر

پس از مطالعه این موضوع که لاستیک سایز پهن بهتر است یا لاستیک سایز استاندارد باید یکسری نکات مهم و قابل توجه را در نظر داشته باشید تا بتوانید بر اساس خودروی خود لاستیکی مناسب و ماندگار را انتخاب کنید. این نکات عبارتند از:

  • در زمان خرید لاستیک با سایز پهن‌تر اطمینان پیدا کنید که لاستیک برای خودروی شما مناسب است و مشکلاتی برای گلگیر یا موتور خودرو ایجاد نمی‌کند.
  • در زمان انتخاب این نوع لاستیک‌ها شرایط آب و هوایی شهر و منطقه خود را در نظر گرفته و انتخابی مناسب داشته باشید.
  • برای خرید همواره یک سایت معتبر که برندهای متنوع و درجه یک را ارائه می‌دهد انتخاب کنید.
  • حتماً در ابتدا ویژگی‌ها و مشخصات لاستیک مورد نظر را بررسی کرده و بهترین و بادوام‌ترین آن را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *